ایجاد یک حساب کاربری

دعوای تحویل و تسلیم ملک یا مبیع

وقتی که قولنامه خرید و فروش ملک نوشته و امضاء می شود یکی از تعهدات فروشنده این است که در زمان معینی باید ملک موضوع قرارداد به خریدار تحویل و تسلیم شود. اگر فروشنده به این تعهدش عمل نکند خریدار یا وکیل او می تواند در دادگاه و مرجع قضایی صالح علیه فروشنده دعوای تحویل و تسلیم ملک یا مبیع. در رویه قضایی دادگاه ها وقتی که ملک رسما به نام خریدار نشود نمی تواند به تنهایی اقدام برای طرح دعوای الزام به تحویل ملک نماید و الا این دعوا در دادگاه رد می شود.

وقتی اقدام به خرید ملک کردید و فروشنده از تحویل و تسلیم ملک یا مبیع امتناع نمود خریدار باید همزمان اقدام به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک و همچنین دعوای تحویل و تسلیم ملک یا مبیع نماید تا دادگاه بتواند به دعوی رسیدگی کند. با توجه به اینکه طرح دعوا به خواسته الزام به تحویل و تسلیم ملک یک دعوای خاصی است و باید خواندگان به درستی انتخاب شوند و اسامی آنها با رعایت ضوابط صحیح حقوقی در قسمت خواندگان درج شود و الا دعوا مواجه رد می شود.

نکته مهم معمولاً قسمت مهم خرید ملک یا هر خانه و آپارتمانی تحویل آن است تا خیال خریدار از خرید و تصرف ملک راحت شود چون اگر خریدار بخواهد از مجرای حقوقی ملکش را از فروشنده تحویل بگیرد باید زمان نسبتا طولانی را صرف بکند بنابراین خیلی مهم است که طبق قرارداد یا قولنامه برای تحویل و تسلیم ملک موعدی شرط شود تا فروشنده ملزم باشد که در آن زمان ملک را به خریدار تحویل بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا