ایجاد یک حساب کاربری

دعوای ممانعت از حق و ایجاد مزاحمت

دعوایی است که کسی مزاحم و مانع مالک در استفاده از حقش در ملکی بشود بدون آنکه ملک را از ید و تصرف او خارج کند. برای اگر کسی خودروی شخصی اش را مقابل در ورودی خانه و میک کسی پارک بکند و یا اسباب و وسایلش مثل آهن آلات یا هر چیز دیگری را جلوی ملک کسی دپو کند و باعث بشود مالک یا همسر یا فرزندانش در ورود و خزوج به ملک یا آپارتمان خود با مانع یا مشکل و سختی مواجه بشوند این عمل مصداق بارز جرم ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق محسوب می شود.

همچنین در ساختمان های آپارتمانی نیز اگر مالک یک واحد آپارتمان خودروی شخصی اش را به گونه ای در پارکینگ پارک بکند که سایر مالکین نتوانند یا برای ورود و خروج در پارکینگ با سختی و دردسر مواجه بشوند و شخص مزاحم توجهی به این رفتارش نکند و عمدا باعث ایجاد مشکل و اختلاف برای سایر همسایگان شود این عمل او مصداق بارز این جرم در استفاده از پارکینگ شخصی و آپارتمانی است که باید خیلی سریع موانع موجود برطرف بشود.

اگر فرد یا شخص برای مالک ملکی مزاحمت و یا مانعی در استفاده او از حق قانونی اش ایجاد بکند می توان علیه وی از دو طریق حقوقی یا کیفری در دادگاه و دادسرا اقامه دعوا نمود. در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی از باب مثال بسیاری از مصادیق جرم ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق را نام برده است.

روش های طرح دعوا بابت ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق در ملک چگونه است؟

از دو روش می توان برای طرح و اقامه دعوا در این حصوص علیه شخص و فرد مزاحم اقدام نمود که در زیر به طور کامل توضیح می دهیم:

۱- روش اول – شکایت کیفری در ملک شخصی
اول از هر چیزی شاکی باید دارای سند مالکیت رسمی برای ملکش باشد و اگر سند رسمی ندارد باید شاکی سبق تصرف خود در ملک موضوع شکایت را ثابت کند و اثبات کند که شخص متصرف به طور غیر قانونی و بدون اجازه وی ملکش را تصرف کرده است یا برای او در استفاده از آن مانع و مزاحمت ایجاد کرده است. در این صورت می توان از طریق وکیل متخصص دعاوی ملکی برای تنظیم شکواییه یا انجام مشاوره حقوقی به صورت حضوری و یا مشاوره حقوقی ملکی به صورت آنلاین از سراسر ایران استفاده کرد تا با تنظیم یک شکواییه قانونی و اصولی در دادسرا از شخص مزاحم شکایت کیفری نمود.

جالب است بدانید که مجازات مزاحمت ملکی در صورت محکومیت، یکماه تا یکسال حبس تعزیری است. همچنین خوشبختانه رسیدگی به این دعوا فوری و خارج از نوبت در مراجع کیفری انجام می شود.

۲- روش دوم – دعوای حقوقی در ملک شخصی
در این روش مالک باید با تنظیم دادخواست و با ضمیمه کردن تصویر سند مالکیت یا اثبات سبق تصرفش در آن ملک علیه شخص متصرف ضمن طرح دعوا از او مطالبه اجرت المثل ایام تصرف نماید. یعنی متصرف ضمن محکومیت و خروج از ملک باید با نظر کارشناس خسارتی معادل اجاره معمول و مرسوم آم ملک را به میزان مدت تصرف بپردازد که به آن اجرت المثل ایام تصرف گفته می شود.

  • منبع:

سایت وکیل رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا