ایجاد یک حساب کاربری

دعوای رفع تصرف عدوانی

دعاوی تصرف که سه قسم (دعوای رفع تصرف عدوانی و دعوای رفع مزاحمت از حق و دعوای رفع ممانعت از حق) را شامل می‌شوند زمانی طرح می‌شوند که بر «تصرف متصرف» خلل یا مشکلی پیش بیاید یعنی با وجود متصرف بودن و در اختیار داشتن و استفاده عملی از مالی توسط متصرف، ثالثی جلوی اینگونه تصرفات جزاً یا کلاً گرفته یا مزاحمت یا ممانعتی برای استفاده ایجاد نماید بدون اینکه اذن یا اجازه‌ ای از سوی متصرف داشته باشد.

نکته جالبی که در ابن دعوا مطرح است این است که لازم نیست خواهان و طراح دعوا مالک ملک باشد. همین که ثابت شود خواهان قبل از تصرف متصرف ملک را در تصرف خود داشته و به اصطلاح سبق تصرف در ملک داشته و خوانده پس از او ملک را تصرف کرده کافی است تا دادگاه وارد رسیدگی شود. لذا ضرورتی ندارد که ملک رسما به نام خواهان دعوای رفع تصرف عدوانی حقوقی باشد.

دعاوی رفع تصرف عدوانی شامل چه اموالی می شود این دعوا فقط شامل اموال غیرمنقول است. مانند زمین، ویلا، آپارتمان و خانه یا باغ و امثال آنها. بنابراین نمی توان نسبت به اموال منقول اقدام به طرح دعاوی تصرف عدوانی کرد مانند خودرو، موتور سیکیلت جز اموال منقول هستند. همچنین قابل ذکر است که شرکا نیز می توانند نسبت به تصرفات غیرقانونی در ملک مشاع اقدام به طرح دعوای عدوانی را مطرح کرد. برای مثال اگر یکی از مالکین یک ساختمان در قسمت مشاعات تصرف غیرقانونی و بدون اذن سایر مالکان داشته باشد می توان علیه او اقدام به طرح دعاوی رفع تصرف عدوانی مطرح نمود. مانند گذاشتن خودرو یا موتور یا سایر وسایل شخصی در راه پله و سایر مشاعات و حتی پشت بام یا در حیاط مشاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا