ایجاد یک حساب کاربری

الزام به تنظیم سند رسمی ملک و مراحل آن

در صورتی که شخصی ملکی را به موجب مبایعه نامه خریداری نموده است و ملک نیز دارای سند رسمی بوده و به نام شخص فروشنده باشد ولی فروشنده بنا به جهتی از انتقال سند رسمی ملک به نام خریدار خودداری نماید و از انجام تعهد خود در این خصوص استنکاف نماید ، خریدار می‌بایست برای احقاق حق خود ، الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک را از دادگاه بخواهد که در چنین مواردی خریدار می تواند با تقدیم دادخواست ، الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال ملک به نام خود را از دادگاه بخواهد .

تنظیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

برای الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال ملک ، خریدار می بایست دادخواست آن را به درستی تنظیم نموده و مبادرت به طرح دعوی نماید که در این راستا خریدار میتواند وکالت طرح و پیگیری پرونده الزام به تنظیم سند رسمی انتقال ملک را به وکیل دادگستری واگذار نماید و یا علاوه بر مشاوره حقوقی گرفتن از وکیل دادگستری ، از وکیل بخواهد که متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را نیز برای او تهیه و تنظیم نماید .

محل تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

چنانچه خریدار بخواهد خود شخصاً پرونده را پیگیری نماید ، پس از تهیه و تنظیم متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی می بایست با به همراه داشتن کارت ملی ، کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی ، اصول مستندات خود و متن از قبل تهیه و تنظیم شده دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و از مسئول مربوطه بخواهد که دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطابق با متن تنظیمی که آن را از قبل آماده نموده و به همراه دارد ، تنظیم نماید .لازمه ثبت و تقدیم دادخواست ثبت نام نمودن در سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی می باشد و چنانچه قبلا در سامانه ثنا (سامانه ابلاغ الکترونیکی) ثبت نام نموده اید دیگر نیازی به ثبت نام مجدد در آن نمی باشد .

سئولات متداول در خصوص الزام به تنظیم سند رسمی ملک و پاسخ آنها :

سئوال : کدام دادگاه به دادخواست الزام به تنظیم سند رسیدگی می کند ؟

جواب : دادگاه حقوقی که ملک در حوزه آن قرار دارد صالح به رسیدگی می باشد ،

سئوال : یک واحد آپارتمان که خریداری شده ورثه ای است و فروشندگان چند نفر هستند آیا باید همه آنها را خوانده قرار داد ؟

جواب : در صورتی که فروشندگان چند نفر باشند لازم است که اسامی همه آنها به عنوان خوانده در دادخواست باشد .

سئوال : آیا خسارت تأخیر در انجام تعهد مانند تأخیر در تحویل ملک را که در قرار داد آمده می توان از فروشنده مطالبه نمود ؟

پاسخ : خسارت تأخیر در انجام تعهد قابل مطالبه است .

سئوال : فروشنده ملک فوت نموده ، و ورثه از تظیم سند رسمی خود داری می کنند تکلیف چیست ؟

پاسخ : دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک و دستور موقت جهت جلوگیری از انتقال ملک مطرح شود .

سئوال : یک باب منزل مسکونی خریداری شده و دارای مستأجر است ، پرداخت مبلغ ودیعه اجاره بر عهده کیست ؟

پاسخ : پرداخت مبلغ ودیعه اجاره به مستأجر بر عهده فروشنده است مگر اینکه بین خریدار و فروشنده و مستأجر در این خصوص توافقی صورت بگیرد . 

سئوال : بنده قصد خرید ملکی را دارم ، فروشنده اصرار دارد که وکالت به نام اینجانب بزند و بعد من خودم با استفاده از وکالتنامه رسمی ملک را به نام خود کنم ، چه کار کنم  ؟

پاسخ : اگر قصد خرید ملکی را دارید از فروشنده بخواهید که سند ملک به صورت رسمی به نام تان منتقل شود و بهتر است از خرید ملک بصورت وکالتی اجتناب شود .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا